Főoldal / Buddhizmus / Általános kérdések / Általános kérdések

Általános kérdések

Buddha azt tanácsolta, hogy ne higgyük el a dolgokat csupán azért, mert azt egy buddha mondta. Mindent le kell ellenőriznünk és meg kell néznünk, hogy azok hasznosak-e számunkra. Ezért van nagy jelentősége a jól feltett kérdéseknek.

A buddhizmus tapasztalati út. A módszereken és a meditáción keresztül minden tanítás és intellektuális tudás tapasztalattá válik, így igazi belső megértés születik, amely túlmutat a hiten.

A buddhizmus arról szól, hogy megtanulunk pozitívan gondolkodni?

Tanítanak jógát a buddhista központban?

Milyen könyvet ajánlotok egy kezdőnek?

Szükség van-e arra, hogy csoportban meditáljunk, és hogy legyen egy tanítónk?

Mi az álmok természete?

Miért olyan fontos a nyugati buddhizmus megalapozása?

Kell-e fizetni a közös meditációkon való részvételért?

Mi történik a felajánlásotokkal?

Szükség van-e kolostorokra a mai Nyugaton?

Adnak-e a buddhista tanítók kapcsolatokra vonatkozó tanácsot?

Hogyan kezeljük a féltékenységet?

A buddhistáknak vegetárinusoknak kell lenniük?

Összeegyeztethető-e az üzleti karrier azzal, hogy valaki buddhista?

Hogyan kezeljük a nehéz embereket?

A buddhisták minding másokra gondolnak?

Hogyan kezeljük a dühöt?

A buddhisták mind vegetáriánusok és cölibátusban élő pacifisták?

Hogyan fogadják az új érdeklődőket egy buddhista központban?


A buddhizmus arról szól, hogy megtanulunk pozitívan gondolkodni?

Nem, ugyanis a gondolatok természetükből adódóan jönnek és mennek a tudatunkban. A pozitív gondolatok éppúgy nem tartósak, mint a negatívak, így nem támaszkodhatunk rájuk. Megpróbáljuk megérteni, hogyan működik a tudatunk, ezáltal több tér jelenik meg benne, és jobban élvezzük a megjelenő helyzeteket, melyeket izgalmasnak és érdekesnek fogunk tapasztalni. Ezen keresztül egyre több jó benyomás jelenik meg a tudatunkban, így képesek leszünk megérteni annak működését. » Vissza az oldal tetejére

 

Tanítanak jógát a buddhista központban?

A legtöbben, amikor azt a szót hallják, hogy jóga, a különféle testtartásokból és légzési technikákból álló gyakorlatokra gondolnak. Ez az ún. hatha jóga, ami nem buddhista gyakorlat. » Vissza az oldal tetejére

 

Milyen könyvet ajánlotok egy kezdőnek?

Láma Ole Nydahl Ahogy a dolgok vannak című könyve azoknak íródott, akik egy korszerű bevezetést szeretnének kapni a buddhizmusba. A könyv bemutatja a különböző buddhista irányzatokat, és felvázolja a Gyémánt Út buddhizmus alapjait. Ole Nydahl Belépés a Gyémánt Útra című könyve arról szól, hogy feleségével, Hannah-val a hatvanas évek végén hogyan találkoztak a 16. Karmapával, és hogyan váltak buddhista tanítóvá. A Minden határon túl című könyvében pedig arról ír, hogyan hozta át a buddhista tanításokat Keletről a nyugati világba. » Vissza az oldal tetejére

 

Szükség van-e arra, hogy csoportban meditáljunk, és hogy legyen egy tanítónk?

A csoportban való meditáció sokkal inspirálóbb. Általában lassabban tanulunk meg egy idegen nyelvet, ha csak olvasunk róla, vagy ha tankönyvben leírt technikákat alkalmazunk, míg valószínűleg gyorsabban és jobb eredménnyel halad az ember egy, a nyelvet folyékonyan beszélő tanár és a vele együtt tanuló csoport segítségével. Ehhez hasonlít a buddhizmus is. Amennyiben a Gyémánt Út módszereit szeretnéd használni, akkor szükséged van egy olyan tanítóra, aki saját példáján keresztül megmutatja számodra a célt, és rámutat a tudatodban rejlő szabadságra és kvalitásokra. » Vissza az oldal tetejére

 

Mi az álmok természete?

A feltételekhez kötött tapasztalat hasonlítható egy álomhoz. A külső világ, melyet érzékeinken keresztül tapasztalunk, nagyon valósnak és szilárdnak látszik, és apró részecskékből áll, melyek egyre kisebb és kisebb részekre hasítva végül egyszerûen eltûnnek. Ezt a világot osztjuk meg folyamatosan másokkal, és itt használjuk testünket, beszédünket és tudatunkat. Amit viszont éjszaka tapasztalunk, az a saját, egyéni álmunk, mely leginkább csak a tudatunkat használja.

Buddha azért hasonlította a belső és külső világot az álmokhoz, mert egyikben sincs semmi állandó. Minden gondolati jelenség megjelenik, változik és eltûnik. A hangulatunk, mûveltségünk, neveltetésünk és hátterünk színezi látásmódunkat. Továbbá csak azokat a rezgéseket tapasztaljuk, amelyek az érzékeinken keresztül jutnak el hozzánk, és ezért nem úgy fogjuk fel a dolgokat, ahogy azok valójában vannak. Például amikor boldogok vagyunk, minden gyönyörûnek és csodálatosnak tûnik, amikor pedig boldogtalanok vagyunk, minden szörnyû és nehézkes. Tehát a külső feltételek és tudatállapotainak változásai határozzák meg, hogyan fogjuk fel a dolgokat.

Az álom állapotában van egy bizonyos bölcsesség, ugyanis ilyenkor sokkal inkább vagyunk tudatában a dolgok nem valós természetének. Az a könnyedség, amellyel álmunkban egymillió dollárt nyerünk vagy veszítünk el, vagy bárhová elutazhatunk, valójában egy mély bölcsességet mutat tudatunk természetének megértésében.

Ha álmunk közben felismerjük, hogy most éppen álmodunk, lehetővé válik a ragyogó tisztaság kiterjesztése a múltba és jövőbe, és így megvilágosodhatunk. Ezt az állapotot általában nem tudjuk megtartani, amikor felébredünk, egyszerûen elfelejtjük. Fontos azonban, hogy ha képessé válunk álmaink irányítására, akkor képesek lehetünk halálunk irányítására is. A tudat tiszta lényegében való időzés a halál folyamata közben kiváló lehetőséget kínál a megvilágosodásra. A buddhista meditációk közvetlenül ezt célozzák. Erőt teremtenek arra, hogy csupasz tudatosságként időzzünk a tudat lényegében. » Vissza az oldal tetejére

 

Miért olyan fontos a nyugati buddhizmus megalapozása?

A buddhizmus 2500 éve keletkezett Indiában, és kifejezésmódja mindig is változott, hogy megfeleljen az emberek igényeinek, amikor újabb országba ért. Az indiaik és a tibetiek nagyon különbözőek, és hasonlóan a mi nyugati világunkban sem fejlődne igazán a buddhizmus, ha nagyon egzotikus és idegen lenne számunkra. Ahogy a tudat természetéről szóló legmagasabb tanítások olyanok, mint a gyémánt, áttetszőek és elpusztíthatatlanok, úgy vissza is tükrözik annak a társadalomnak a színét, melyekhez eljut. Ma a buddhizmus igyekszik felvenni egy olyan stílust, amely sokkal inkább megfelel a nyugat mûvelt és független tudata számára. Ez nem azt jelenti, hogy bármi újat kitalálunk vagy hozzáadunk a tanításokhoz. Mivel 84 000 tanításból válogathatunk, ez nem szükséges.

A világ feladásának szerzetesi útja a modern ember számára kevésbé vonzó, mivel az ilyen irányú nyugati próbálkozásokat gyakran az élet teljességétől való menekülésnek és a gyengeség jelének látja. Ezt a nézetet azonban nem alkalmazzuk a hozzánk látogató tibeti szerzetesekre. Az emberek a szerzetesek köpönyegére és szertartásokra úgy tekintenek, mint a tibeti örökség őrzésének egy módjára. Buddha számtalan módszert adott a lények hasznára, és a mai Nyugaton a világi gyakorlók és jógik útja nagyrészt egyesült.

Az európaiak rendkívül érzékenyek arra a felszínességre, amely a különböző kultúrák és tradíciók keveredéséből adódhat. Azok, akik csak abban bíznak, amit logikailag kielemezhetnek, és zavarba jönnek az egzotikus életstílustól, képesek azonosulni a buddhista gyakorlatok átláthatóságával és hatékonyságával, ha azokat a kulturális sallangok nélkül mutatják be nekik. Mindig sajnálatos, ha emberek a nihilizmusnál, a politikai korrektségnél vagy a kábítószernél kötnek ki, mert nem találnak egy szellemi utat, amiben bízni tudnának. » Vissza az oldal tetejére

 

Kell-e fizetni a közös meditációkon való részvételért?

A meditáció ingyenes és bárki részt vehet rajta. A közösség tagjainak önkéntes felajánlásai és munkája biztosítja a központok fenntartását. » Vissza az oldal tetejére

 

Mi történik a felajánlásotokkal?

27 központunk van, melyben célunk, hogy Buddha tanításait elérhetővé tegyük mindenki számára.

Rendszeres nyilvános meditációkat és tanításokat tartunk , nyaranként pedig a becskei elvonulási központunkban nemzetközi meditációs programokat szervezünk.

Jelenleg két hosszútávú projekten dolgozunk:

- A Huszár utcai ingatlanból egy modern meditációs központot alakítunk ki egy nagyobb és egy kisebb meditációs teremmel, elvonulási résszel, konferencia teremmel, valamint teázóval.

- Másrészt becskei elvonulási központunk továbbfejlesztésen.

» Vissza az oldal tetejére

 

Szükség van-e kolostorokra a mai Nyugaton?

Igen, azért, hogy megőrizzük azokat a tanításokat is, amelyeknek nincs azonnali vonzerejük. Tibetben a buddhista út követésének három lehetséges módja volt: lehetett valaki szerzetes, gyakorolhatott világi emberként, vagy lehetett jógi. A szerzetesek és apácák kolostorokban és zárdákban éltek egymástól elválasztva, nagyon szigorú viselkedési "kódex" szerint. A világi embereknek családjuk és rendes foglalkozásuk volt - a tanításokat igyekeztek a mindennapi életükben használni. A jógik a társadalmi normákon kívül éltek, gyakran barlangokban laktak különböző partnerekkel és egész életüket a szellemi fejlődésnek szentelték.

Mivel a modern, fejlett országokban az embereknek megvannak az eszközeik arra, hogy befolyásolják utódaik számát, nincs szükség nagy buddhista kolostorokra.

Annak, hogy a férfiaknak és nőknek egymástól elválasztva kellett élniük a régi időkben, nem az volt az oka, hogy a Buddha prûd volt, vagy, hogy tanításaiban lenézte volna a testet. Sőt, nem az attól való félelem, hogy a későbbi örökösök összevitatkozhatnak majd a felhalmozott vagyon fölött, ahogy attól a katolikus egyház nyilvánvalóan retteg. Az emberek egyszerûen nem szeretkezhettek anélkül, hogy ne lett volna ott a képben a gyerek lehetősége, ami aztán nagyon korlátozta volna a tanulásra és meditációra fordítható idő mennyiségét. A szerzetesek és apácák fogadalmai Buddhától származnak, és bár mai környezetben furcsán hathatnak, nem nagyon lehet rajtuk változtatni, hogy megfeleljenek az új helyzetnek.

A nyugati világban a jógik és világi emberek korábban elválasztott csoportjai egyre közelebb kerülnek egymáshoz. Manapság nincs szükség arra, hogy a jógik a vörös köpönyegbe öltözött szerzetesekkel és apácákkal a termelő népesség támogatásának elnyeréséért versenyezzenek. Ezért olyan külső kellékekre sincs szükség, mint a lobogó fehér köpenyek és vad hajviseletek, melyek korábban megkülönböztették őket a szerzetesektől.

Hasonló a helyzet a mai társadalmi rendszerrel is: a világi embereknek nem kell hatalmas családot alapítaniuk, hogy majd öregségükben gondoskodjon valaki róluk. Így csökken a két csoport közötti távolság; sokan világiak munka közben és jógik szabadságuk alatt és látásmódjukban. » Vissza az oldal tetejére

 

 

Adnak-e a buddhista tanítók kapcsolatokra vonatkozó tanácsot?

Igen, különösen a világiak és a jógik, akiknek gyakorlati tapasztalataik is vannak. Legyen egy kapcsolat fő oka a fizikai vonzalom, a belső érzés, hogy ugyanazok a dolgok fontosak a számunkra, vagy a mély azonosulás - nagyon sokat tanulhatunk belőle. Ha intelligensen azzal dolgozunk, ami éppen ott van, egyre teljesebb emberi fejlődés jelenik meg. Mivel ez csak nyugodt légkörben lehetséges, fontos, hogy ne legyenek elvárásaink és kerüljük a versenyeket kapcsolatunkban. Egymás támogatása a világban való munka során rendkívül jelentőségteljes dolog, és ez akkor mûködik a legjobban, ha úgy gondolkodunk, hogy "mi", nem pedig úgy, hogy "én" és "ő".

Bár a partnernek rendszerint közösen élik át a fent és lent élményét, a boldogság és szenvedés mindig az egyén nézőpontjától függ. Így, ha az egyikőjük különleges képességgel rendelkezik, dönthet úgy, hogy ezt a gazdagságot megosztja partnerével.

Azért, hogy ne veszítsük el ezt a nyitottságot, fontos tudatában lennünk annak, hogy míg a férfiak hajlanak a túlélés és a szórakozás egymástól való különválasztására, addig a nők az életet teljességként látják. A férfiak néha durvák munkájuk közben, és gyakran elfelejtenek hangnemet változtatni, amikor nők is vannak körülöttük. Éjszaka viszont mindezt elfelejtik. Csak a szerelemre és a szórakozásra gondolnak. Viszont ha egy nővel nem bánnak kedvesen napközben, akkor egyszerûen nem lehet "felmelegíteni" éjszaka. És mivel mindkét fél nagyon sebezhető ebben a helyzetben, nagyon figyelnünk kell ilyenkor.

Azoknak nőknek, akiknek egyáltalán nem vagy csak kevés gyermekük volt, kerülniük kell a késztetést, hogy a férjüket neveljék, és azok a férfiak, akik partnerüket befektetésnek tekintik, örülniük kellene annak, hogy az "kamatozik". A másik irányítására tett kísérlet mindkét esetben az idő fájdalmas elvesztegetése. Mindkettejüknek tudniuk kell, hogy bármely pillanat az utolsó lehet, és tudatában kell lenniük annak is, hogy sokkal izgalmasabb az a partner, aki a bizalom és a többlet állapotából szeret, mint az, aki a magánytól való félelmében vagy azért, hogy védve érezze magát. » Vissza az oldal tetejére

 

Hogyan kezeljük a féltékenységet?

Kívánjuk másoknak a legnagyobb boldogságot. ők is olyan mélyen vágynak erre, ahogy bárki más. És bármi jóra, amit ma nem teszel meg, mondasz vagy gondolsz, talán soha többé nem lesz alkalmad. » Vissza az oldal tetejére

 

A buddhistáknak vegetárinusoknak kell lenniük?

Ez valójában a te motivációdon múlik. Nem élhetsz egy fizikai testben anélkül, hogy másoknak ártanál. Még egyetlen csésze teáért is a földet először fel kell szántani, és ennek során számos apró állatka elpusztulhat. Ha valóban úgy gondolod, hogy kevesebb lényt ölnek majd meg, ha nem eszel húst, az csodálatos.

Nagyon érdekes, amit Buddha mondott a húsevésről. Azt mondta, edd azt, amit megengedhetsz magadnak és ne csinálj belőle problémát, de ne engedd, hogy közvetlenül a te kedvedért állatokat öljenek meg. Buddhista nézőpontból az ölés, jelen esetben az állat levágásának oka a rossz karmikus kapcsolat az állat és a mészáros között. Ez a karma előbb vagy utóbb beérik, még akkor is, ha te nem voltál ott és nem ettél abból a steakből, amit ez a találkozás eredményezett. A karma oda-vissza forog a mészáros és a borjú között: mészáros az egyik életben, borjú a másikban. A lényeg, hogy ne kerülj ebbe bele.

Amit tenni tudsz, az az, hogy az "OM MANI PEME HUNG" mantrát mondod, és ráfújsz a húsra. Ha a hús régebbi, mint 7 hét (pl. fagyasztott volt), akkor már nincs kapcsolat az állat tudata és teste között. Viszont az állat halálát követő 7 héten belül annak tudatossága még jelen lehet, érezheti, hogy mantrákat mondasz és barátságot mutatsz irányában. Ez nagy segítség lehet az állat újraszületésekor. » Vissza az oldal tetejére

 

Összeegyeztethető-e az üzleti karrier azzal, hogy valaki buddhista?

A buddhista tanítások és meditációk segítenek tisztábban gondolkodnunk, ami természetesen minden területen nagyon hasznos. A koncentrációnk szintén javul általuk. Hatékonyabban tudjuk kezelni az embereket, legyenek akár kollégák, üzleti partnerek vagy ügyfelek. Buddhista szemszögből nincs semmi baj a versennyel addig, amíg tisztességes vagy. Amikor győzöl, megoszthatod a sikeredet minden lénnyel, lehetővé téve számukra, hogy osztozzanak az elért eredményeidben. » Vissza az oldal tetejére

 

Hogyan kezeljük a nehéz embereket?

Mindenkinek buddhatermészete és buddhatulajdonságai vannak, melyekből tanulhatunk. Szóval próbálj mindenkiben, akivel csak találkozol, valami érdekeset találni. Ha ez nehezedre esik, gondolj valami olyanra, ami tetszik bennük. Ha ez sem mûködik, legyél nekik hálás, amiért türelemre tanítanak. Ha még ez sem lehetséges, gondolj arra, hogy te csak néhány percet vagy órát töltesz velük, míg nekik napi 24 órán át kell elviselniük saját magukat. Ha ezek után még mindig nehézségeid vannak velük, próbáld őket elkerülni, és kívánj nekik minden jót, lehetőleg tőled nagyon messze. » Vissza az oldal tetejére

 

A buddhisták minding másokra gondolnak?

Három példa van arra, hogy egy Bodhiszattva hogyan kapcsolódhat másokhoz. Az első a királyé, aki először magát erősíti, hogy képessé váljon később másokon is segíteni, a révészé, aki utasaival együtt érkezik a túlpartra, és a pásztoré, aki elsősorban mással törődik, mielőtt magára gondolna. Míg a király befolyása a legnagyobb, a pásztor fog a leggyorsabban fejlődni, mert másokra figyel és magáról megfeledkezik. » Vissza az oldal tetejére

 

Hogyan kezeljük a dühöt?

A düh az egyetlen luxus, amit nem engedhetünk meg magunknak. Az életeken át gyûjtött jó benyomások a tudat tőkéje és a tartós boldogság egyetlen forrása. Ezek egy szempillanás alatt eléghetnek egy-egy hûvös vagy forró dühroham alatt. Buddha szerint a düh elkerülése a legnehezebb és legszebb köntös is egyben, amit az ember viselhet, és rengeteg módszert adott e cél elérésére.

Egy nagyon hasznosű eszköz tudatában lenni minden tapasztalat mulandó és feltételekhez kötött mivoltának, tudva, hogy a nehéz helyzetek meg fognak változni, és a haragunk el fog múlni. Egy másik megközelítés az ok és okozat viszonyának észbentartása. Ha egy ellenség provokál minket, tudnunk kell, hogy éppen saját maga számára okoz rossz karmát, amely bizonyosan vissza fog térni hozzá. Ahelyett, hogy mi is belesodródnánk és még több negativitást hoznánk létre, tanúsítsunk inkább empátiát irányában. Használhatunk mantrákat is, amelyek lehetővé teszik, hogy a nemkívánt érzelmek elmúljanak anélkül, hogy a rossz szokásokat erősítenék. Ha tudatában vagyunk az érzelemnek anélkül, hogy cselekednénk a hatására, a nemkívánt érzelem nem kap energiát. Egyre ritkábban fog megjelenni, míg végül teljesen elmarad.

A düh jó ellenszere a türelem, ami egy olyan tulajdonság, amely feltétlenül szükséges a tudattal való hatékony munkához. Ellenségek és nehéz helyzetek nélkül nem lenne alkalmunk a türelem kifejlesztésére, türelem nélkül pedig nem világosodhatnánk meg. Ezért aztán meg kellene próbálnunk hálásnak lenni ezekért a lehetőségekért. Düh nélkül cselekedni, bármi is történik, felszabadítja a test, beszéd és tudat időtlen bölcsességét. » Vissza az oldal tetejére

 

A buddhisták mind vegetáriánusok és cölibátusban élő pacifisták?

Nem. Ugyan szép számmal vannak szerzetesek, akikre illik a fenti leírás, azonban a legtöbb buddhista világi ember, akik élvezik az élet örömeit. Mi is egy világi szervezet vagyunk, amelynek célja Buddha tanításainak integrálása a mindennapokba. Az emberek partnerkapcsolatban élnek, élvezik a finom ételeket, és ha kell, nem hezitálnak megvédeni a körülöttük lévő embereket, szükség esetén akár erélyesen is. » Vissza az oldal tetejére

 

Hogyan fogadják az új érdeklődőket egy buddhista központban?

A meditáció előtt minden új érdeklődőnek adunk egy rövid magyarázatot a Gyémánt Út buddhizmusról, az általunk gyakorolt meditációkról, és a központunkról. Emiatt első alkalommal mindenképp érdemes a meditáció kezdete előtt fél órával megérkezni. A félórás meditációt követően válaszolunk az esetlegesen felmerülő kérdésekre, melyet kötetlen beszélgetés is követhet. A meditáció utáni napi programok központonként eltérőek lehetnek, ezért érdemes előre tájékozódni a részletes programokról. » Vissza az oldal tetejére

 

NyomtatásE-mail