top of page

Őszentsége a 17. Gyalva Karmapa Trinli Táje Dordzse a tibeti buddhizmus karma kagyü vonalának vonaltartó lámája, és mintegy 900 kolostor, buddhista központ és más intézmény spirituális vezetője a világ 68 országában.

Karmapa rendszeresen látogatja Gyémánt Út buddhista központjainkat is szerte a világon, és gyakran ad nálunk tanításokat és beavatásokat. Magyarországon is járt 2000-ben, 2005-ben és 2012-ben. Láma Ole Nydahl úgy jellemzi Karmapát mint a karma kagyü vonal hitelességének kezesét.  

Karmapa Lhászában született 1983 májusában, és szülei a Tenzin Kjence nevet adták neki. Apja a 3. Mipam rinpocse, a nyigma hagyományvonal egyik fontos lámája. Édesanyja Decsen Vangmo, aki egy tibeti nemesi család leszármazottja, melynek gyökerei egészen a mitikus Ling Geszár király idejébe nyúlnak vissza. A család Bharkorban élt, a tibeti főváros egyik híres központi negyedében, ahol a zarándokok és a helyiek odaadóan köröznek a Dzsokang templom körül. Kisgyermekként Tenzin Kjence gyakran kijelentette, hogy ő a Karmapa. Abban az időben sokan keresték a 16. Karmapa Rangdzsung Rigpe Dordzse inkarnációját. 

1986-ban Csöbgye Tricsen rinpocse, a tibeti buddhizmus szakja hagyományának vonaltartója és elismert mestere beszélt Samar rinpocsénak egy gyermekről a 16. Karmapa útmutatásaira és saját álmaira támaszkodva, valamint birtokába került egy fénykép is és néhány információ a fiatal Karmapáról, amit olyasvalaki bocsátott rendelkezésére, aki nemsokkal előtte Lhászában tett látogatást. A hagyomány szerint a karma kagyü vonal második legmagasabb lámájaként Samar rinpocse felelős a Karmapa megtalálásáért. Miután Samarpa megkapta ezt az információt, megkérte Lopön Csecsu rinpocsét, a 16. Karmapa közeli bizalmasát, hogy a nevében látogassa meg a fiút Lhászában. Lopön Csecsu rinpocse részletes információkkal tért vissza az ifjú Tenzin Kjencéről és családjáról, valamint jelentette, hogy a fiú felismerte őt első találkozásuk alkalmával. Később a karma kagyü vonal magas rangú lámái is Tibetbe mentek, hogy találkozzanak a fiatal Karmapával és családjával, akiknek a kínai tilalom miatt titokban kellett tartaniuk fiúk kilétét. 

1991 elején egy meditációs elvonulást és a hagyományos próbák végrehajtását követően, Samar rinpocse egy kolostor felavatása során Nepálban nyilvánosan bejelentette, hogy Karmapa Tibetben él és a neve Táje Dordzse lesz, melynek jelentése „határtalan, nem változó buddhaaktivitás”. 

1994-ben nyugati tanítványok segítségével a fiatal Karmapa és szülei elmenekültek Tibetből, és Indiába mentek. Ugyanebben az évben Samar rinpocse trónra emelte őt a Karmapa Nemzetközi Buddhista Intézetben (KIBI) Új Delhiben. A világ minden tájáról jöttek látogatók, hogy részt vegyenek ezen a szertartáson. 

Samar rinpocse vezetése alatt Karmapa átfogó oktatásban részesült. Topga rinpocse, Szempa Dordzse professzor, Kenpo Csödrak rinpocse és az amerikai filozófia professzor, Harrison Pemberton voltak a tanítói, de a tibeti buddhizmus sok más magas rangú lámájától és tudósától is kapott oktatást.

Az idős Csöbgye Tricsen rinpocse, a norpa szakja hagyomány vonaltartója, aki elsőként beszélt Samarpának a tibeti fiúról, nepáli székhelyéről elutazott a Gendün rinpocse által építtetett franciaországi Dagpo Kagyü Ling kolostorba, és több hónapon át ritka átadásokat és beavatásokat adott Karmapának.

Később Karmapa az USA-ban találkozott Luding Kencsen rinpocséval, a tibeti buddhizmus sarpa szakja hagyományának vezetőjével, és olyan fontos átadásokat kapott tőle, melyek tulajdonképpen a karma kagyü hagyományhoz tartoztak, és amelyeket generációkon keresztül a szakja iskola őrzött. 

A magas rangú nyigma és szakja mester Pewar rinpocse megadta Karmapának a Dam Ngag Dzo teljes átdását, mely a tibeti buddhizmus nyolc nagy iskolájának legnagyobb beavatásgyűjteménye.

1999 óta Karmapa rendszeresen utazik Dél-Ázsiába, valamint Európába, Oroszországba és Észak-Amerikába is. Első európai látogatására 2000-ben Lopön Csecsu rinpocse is elkísérte. Körútjának düsseldorfi nyitóünnepségén Karmapát 6.000 tanítvány fogadta és üdvözölte Láma Ole Nydahl centrumaiból. 

Indiában Karmapa rendszeres díszvendége és tanítója az úgynevezett neobuddhizmus eseményeinek, mely közösség az érinthetetlenek emancipációs mozgalmából nőtte ki magát és mára körülbelül 20 millió tagot számlál. 

Bódhgájában, Észak-India legfontosabb zarándokhelyén Karmapa évente vezet imádságokat a kagyü Mönlamon a Himalája országaiból származó többezer résztvevővel.

A buddhista elvek alapján Karmapa a belső gazdagságon alapuló béke vízióját követi, mely az együttérzés és a bölcsesség kimeríthetetlen forrása. Jótékonysági projekteket is támogat, mint például a Karmapa Egészségügyi Projektet (Karmapa Healthcare Project), mely önkéntes nyugati orvosokat küld a Himalája távoli területeire, hogy szerzeteseket és apácákat kezeljenek, valamint egészségügyi szakembereket képezzenek.  

2012-ben Karmapa kinevezte Láma Dzsigme rinpocsét fő titkárának. Láma Dzsigme rinpocse a 16. Karmapától kapta képzését, aki a 70-es években Európába küldte és európai képviselőjévé tette. Dzsigme rinpocse egy nagyra becsült tanító, a Gyémánt Út buddhizmus spirituális tanácsadója, aki a franciaországi Dagpo Kagyü Lingben él és akinek számos könyve és más írása jelent már meg. 

2014 júniusában, amikor Samar rinpocse váratlanul elhunyt Remcsen Ulmban, Karmapa Németországba utazott, hogy hajdani tanítója testét visszaszállítsa Ázsiába. Samar rinpocse testét Katmanduban hamvasztották el. A szertartást Karmapa vezette, és sok tibeti és bhutáni buddhista mester vett részt rajta. Most a 17. Karmapa felelős azért, hogy megtalálják a Samarpa 15. újraszületését és átadják neki a karma kagyü vonal teljes átadását.

bottom of page